Welke klant heb jij het liefst?

We hebben ze allemaal onder onze klanten, de vlotte babbelaars en de stille klanten en natuurlijk alles wat daartussen ligt. Wie vindt jij het aangenaamste om voor te werken, te verzorgen?

blog babbelen

 

 

 

 

 

 

 

 

De vlotte babbelaars

Ze worden vaak gezien als “leuke” klanten. Ze komen meestal goedgemutst binnen, praten honderduit over van alles en nog wat en voor je het weet is de verzorging gedaan en zijn ze weer de deur uit. Leuk toch? Want de tijd vliegt terwijl je aan het werk bent. Vaak zijn dat ook de mensen die bij een eerste bezoek gans hun leven vertellen. Zelf een ganse dag moeten praten is vermoeiend en als je dan even kunt zwijgen en luisteren is dat mooi meegenomen.

Maar…

er zijn ook een paar nadelen aan het contact met deze vrolijke praatvaren.

Je bent makkelijker afgeleid van je werk, de kans bestaat dat je bepaalde details over het hoofd ziet. De klant heeft minder aandacht voor wat jij op dat moment doet en waarom.

Je wilt bijvoorbeeld tijdens een gelaatsverzorging uitleggen welk masker je gebruikt en waarom. Dit is een opstap om na de verzorging een masker te verkopen en /of advies te geven voor thuisverzorging.

Of je krijgt de kans niet om tijdens een pedicure de aandacht te vestigen op een bepaald probleem en de oplossing die jij daarvoor kunt aanbieden, verkopen.

Op die manier gaat het besef van de waarde van de uitstekende verzorging die jij biedt een beetje verloren voor de klant. Je mist mogelijks de gelegenheid om een extra dienst of product te verkopen. Toegegeven, ik heb ze ook wel graag hoor de vlotte babbelaars. Maar soms heb ik nadien wel het gevoel niet geconcentreerd genoeg gewerkt te hebben of denk ik “ik had dat nog moeten vragen of zeggen”. Het voelt een beetje aan als je laten meeslepen in het gesprek.

De stille klant

Daar werd ik in het begin van mijn loopbaan wat ongemakkelijk van. Ik probeerde krampachtig een gesprek op gang te brengen door allerlei vragen te stellen. Maar als het antwoord “ja” “neen” of niet meer dan drie woorden is, ja dan ben je vlug uitgepraat! Ondertussen heb ik geleerd om dit niet meer te forceren. Het voelt ook niet meer ongemakkelijk aan. En regelmatig in stilte en geconcentreerd kunnen werken is een welgekomen afwisseling.

Stille mensen hebben vaak ook veel aandacht voor wat jij aan het doen bent, ze genieten er bewust van. Ze zullen aandachtig luisteren naar het advies of de uitleg die jij geeft bij de verzorging. Als ze vragen hebben zullen ze die wel stellen of je kunt het ze gewoon vragen. Je hebt nu eenmaal mensen die liever luisteren dan praten of die genieten van de stilte.

Na een tijd en met ervaring voel je aan welke klant je voor je hebt. De stille klant ga je niet forceren tot een gesprek en bij de praatvaar ga je proberen om de aandacht naar haar huid, voeten, handen enz. te brengen.

Eigenlijk zijn we een beetje kameleons hé.

blog kameleon

 

 

 

 

 

 

 

We passen ons een beetje aan aan de klant die we voor ons hebben. Zo zijn er klanten die bij een eerste bezoek meteen zeggen ” Zeg maar Suzanne hoor!” En er zijn klanten die al jaren komen en die ik nog steeds aanspreek met Mevrouw…. mijn regel is dat ik ze pas bij de voornaam aanspreek als ze zelf aangeven dat ze dit willen. Mij mogen ze altijd bij mijn voornaam noemen en toch zijn er klanten die me na al die jaren nog steeds mevrouw Minnoy of madame liliane noemen. Grappig eigenlijk…

Kameleons, ja maar, ik wil hiermee niet zeggen dat jij je persoonlijkheid moet wegcijferen! Zeker niet, want jouw unieke persoonlijkheid is juist één van de redenen waarom ze bij jou komen.

Welke klant heeft jouw voorkeur? Ik hoor het graag in de commentaar hieronder.

Of heb je het moeilijk met bepaalde klanten? Laat het gerust weten of zet het in de groep van Beautybisspower.

Wil je meer tips en inspiratie voor jouw Beautyzaak, Pedicurepraktijk?

Je vindt ze in het online magazine van BeautypointCoaching: Beautypoints

Beautyfulle groet,

Liliane.

liliane_minnoy@outlook.be

27 jaar ervaring in de dagelijkse praktijk.

handtekening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*