Marketingtips voor Vaderdag

Binnenkort vieren we Vaderdag. In België op de tweede zondag van Juni, in Nederland een week later. Het lijkt er op dat Vaderdag met minder poeha gevierd wordt dan Moederdag. Toch loont het de moeite om hier op in te spelen met je marketing. De mannen zijn nog in de minderheid wat betreft het bezoek aan een schoonheidssalon of pedicure praktijk. Nu is zowat één op de vijf klanten een man. Daar zit dus nog heel wat groeipotentieel in voor onze sector. Het zou zonde zijn om dat te laten liggen!

Om je op weg te helpen enkele tips voor je marketing rond het thema Vaderdag.

vaderdag blog

 

 

 

 

 

 

 

Spreek dochters, mama’s en oma’s aan.

Richt je marketingboodschap tot hen want het zijn zij die de geschenkjes kopen. Uit statistieken blijkt dat vrouwen het moeilijk vinden om een geschikt geschenk te vinden voor de papa’s. De tijd van het zoveelste paar sokken is (gelukkig) voorbij en mannen dragen ook veel minder een das dan vroeger.

Je kunt inspelen op de kleine ergernissen van de vrouwen, zoals die zwarte puntjes op zijn neus die ze weg wil maar waar zij niet mag aankomen. Of zijn voeten die volgens haar een dringende beurt nodig hebben. Het gebeurt regelmatig dat vrouwelijke klanten zeggen: mijn man heeft dringend een voet- of gelaatsverzorging nodig, maar ik krijg hem niet tot bij jou! Dan stel ik meestal voor om een geschenkbon te kopen en meteen een afspraak te boeken, zo kan hij er niet meer onderuit… De meeste dames vinden dit een goed idee en gaan de deur uit met een geschenkbon en dito afspraak.

Zet je mannenlijn in de kijker.

Heb je een mannenlijn in je gamma verkoopproducten? Tijd om deze extra onder de aandacht te brengen. Hou daarbij de typische “mannenproblemen” voor ogen:

  • huidproblemen door het scheren
  • transpirerende voeten omdat ze een hele dag in gesloten werkschoenen zitten
  • gevoelige huid door verkeerd productgebruik
  • werkomstandigheden die hun huid extra “vervuilen”

Benadruk dat een mannenhuid anders is dan die van vrouwen en dus ook aangepaste verzorging nodig heeft.

Zorg voor een “hotspot” in je salon. Producten voor de man horen nu op je toonbank, in je etalage. Zet ze in je rekken op ooghoogte. Zet of hang een A4 met info en/of suggesties in je wachtruimte en cabine.

Post op sociale media berichten met een afbeelding van je producten en vertel vooral welk probleem ze oplossen. Doe dit ook in je nieuwsbrief of blog.

Zet je online marketing maximaal in.

Hoog tijd om je berichten voor sociale media te maken en in te plannen. Je kunt alle berichten op voorhand maken tot en met Vaderdag en deze inplannen. Ze worden dan automatisch gepubliceerd op de door jou gekozen datum en uur. Handig want dan hoef je enkel nog te antwoorden op de reacties die je krijgt. Als je aan de verleiding kunt weerstaan om daar te blijven plakken dan ben je er vlug klaar mee.

Post of plan je berichten in op verschillende uren en liefst elke dag minstens één.

Wissel af. Zoek bij elk bericht een gepaste afbeelding. Gebruik alles wat met Vaderdag, Vader zijn, mannenverzorging te maken heeft.

  • Een quote over vaderschap
  • Een vraag vb: wat is jouw vroegste herinnering aan je papa?
  • Een vraag rechtstreeks aan de mannen gericht vb: wat kies jij, scheermesje of scheerapparaat?
  • Praktische verzorgingstips
  • Een” wistjedatje”

Een win-actie waarmee ze een verzorging of een product kunnen winnen kan ook, die moet wel ten allerlaatste één week voor Vaderdag online staan.

Meer tips over een win-actie opzetten vindt je in de Winactieplanner.

optin ebook meimaand

 

 

 

Op welke sociale media zit jouw doelgroep het meest? Facebook, Instagram en Pinterest zijn heel populair bij vrouwen. Als je de dochters, mama’s en oma’s wil aanspreken dan zijn dat de meest aangewezen platforms.

Hou het luchtig.

Je mag gerust een luchtige toon of grappige afbeeldingen gebruiken in je nieuwsbrief of sociale media berichten. En ja, papa’s hebben ook een gevoelige kant, zeker als het over hun kinderen gaat. Stoer uit de hoek komen kan ook natuurlijk. Wissel deze thema’s af zoals op de afbeeldingen hieronder.

blog vaderdag 2

blog vadedag 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

blog vaderdag3bis

 

 

 

 

 

 

 

 

Je vindt gratis en rechtenvrije foto’s en afbeeldingen op www.pixabay.com. Je kan ze naar hartelust aanpassen, opsmukken, van tekst voorzien en vergeet niet je logo er op te plaatsen.

Ik wens je heel veel succes met je Vaderdag acties!

Wil je nog meer tips voor de marketing van je beautyzaak of pedicurepraktijk?

Meld je dan aan voor BEAUTYPOINTS  het e-zine van BeautyPointCoaching, als abonnee krijg jij hier bovenop het maandelijks magazine extra info die je nergens anders vindt en ben je als eerste op de hoogte van alle nieuwtjes.

Beautyfulle groetjes,

Liliane

handtekening

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*