Facebook of Nieuwsbrief?

Wat is nu het beste voor de marketing van jouw salon/praktijk? Berichten posten op Facebook of een nieuwsbrief (email) sturen? Ideaal is als je ze combineert want ze versterken mekaar. Ze verschillen in doel en ook in resultaat maar als je ze samen gebruikt kunnen ze jouw omzet een flinke boost geven.

fbof nwsbr 2

Berichten op Facebook

Berichten plaatsen op je Facebookpagina is één van de makkelijkste en (voorlopig nog) goedkoopste manieren om je salon te promoten, zichtbaar te maken. Door jouw berichten leren mensen jou en je zaak kennen. Vrienden en klanten reageren op jouw berichten en hun vrienden zien dat. Zo wordt jouw zaak zichtbaar voor andere mensen. Het is een soort sneeuwbal effect. In het begin gaat het traag, maar hoe langer en hoe meer je het doet, hoe beter het resultaat. Als ze regelmatig iets van jou zien passeren worden ze nieuwsgierig en zijn ze klaar voor de volgende stap op voorwaarde dat jij dit goed aanpakt.

Enkele tips:

  • Zorg dat de info op je pagina zo volledig mogelijk is
  • Vraag bezoekers om je pagina leuk te vinden
  • Plaats verschillende soorten berichten, wissel af
  • Doe het zeer regelmatig
  • Doe het op verschillende tijdstippen
  • Zet een CTA (Call To Action) in je bericht
  • Zet er een link in, naar je website, aanmelding voor nieuwsbrief, telefoonnummer van de zaak
  • Promoot niet alleen producten maar geef ook nuttige en waardevolle tips
  • Beantwoordt reacties

Hoe meer actie op jouw pagina, hoe hoger deze scoort en hoe meer mensen ze zullen zien. Jouw bestaande klanten blijven op de hoogte van wat er in jouw salon gebeurt en potentiële klanten leren jou kennen. Zo bouw je vertrouwen op en vergroot je de kans dat ze de stap zetten naar jouw salon of praktijk.

Met Facebook kan je dus vooral de zichtbaarheid, bekendheid van je zaak vergroten en op die manier nieuwe klanten aantrekken.

Ben je starter en heb je nog geen website, dan is Facebook(of andere sociale media) een gemakkelijke en goedkope manier om je onderneming online te zetten.

Bijna ieder salon/praktijk heeft tegenwoordig een Facebookpagina en het lijkt alsof mails sturen naar de klanten ouderwets en niet efficiënt meer is. Maar niets is minder waar!

De nieuwsbrief

Waarom is een nieuwsbrief of mails naar je klanten sturen nog altijd een hele goede marketingtool?

Het versterkt de relatie met je klanten, je schept een vertrouwensband waardoor je zaak groeit.

Mailen is nog altijd efficiënter dan posten op sociale media

Slechts 6-10% van jouw vrienden, volgers, krijgt jouw berichten te zien op Facebook. Tenzij je natuurlijk werkt met Facebook advertenties. De nieuwsbrieven die je verstuurt naar jouw mailinglijst komen normaal gezien allemaal aan. Het enige wat er kan gebeuren is dat niet iedereen je mail opent, dat kun je controleren. Maar doorgaans kun je stellen dat 60-90% je mail zal openen wat een veel hogere score is dan op Facebook. Op voorwaarde dat je het goed aanpakt.

Een goede manier om aan klantenbinding te doen

Als klanten regelmatig iets van je horen of zien wordt je niet vergeten. Ze zullen gemakkelijker terug een afspraak maken of langskomen voor die nieuwe verzorging of dat nieuw product waarover je schreef in je mail. Uit het oog, uit het hart nietwaar? Ik merk dat bijvoorbeeld als ik klanten tegenkom tijdens het winkelen, ze denken er dan ineens aan dat ze nog een afspraak willen en “of ik deze week nog iets vrij heb?”. Tja… Een mail heeft net hetzelfde effect.
Je bouwt vertrouwen op met je klanten
Mails met nuttige en praktische tips vinden klanten niet alleen leuk maar ook waardevol want ze merken dat jij weet waarover je spreekt, het bewijst je beroepskennis. En wil je dat nieuwe klanten jou vertrouwen dan zullen ze eerst een paar keer van jou moeten horen. Ze moeten je eerst leren kennen, je dan leuk vinden om je tenslotte te kunnen vertrouwen. (Know-Like-Trust factor)
De resultaten zijn meetbaar
In de statistieken van jouw Mailprovider (Mailchimp, YMLP, Enormail, Autoresponder…) kun je alle informatie vinden over het effect van je nieuwsbrieven. A

  • zijn alle mails aangekomen of zijn er in de spamboxen terechtgekomen?
  • hoeveel mensen hebben de mail geopend?
  • hoeveel hebben er geklikt op de links in de mail?
  • heb je uitschrijvingen?

Deze cijfers zullen je helpen om je email marketing nog meer te verfijnen zodat je nog betere resultaten behaalt.

Hoe ga je beide tools combineren?

Plaats de link naar de aanmelding voor je nieuwsbrief op je Facebookpagina en in je Facebookberichten.
Plaats de link naar je Facebookpagina steeds in al je nieuwsbrieven. Je kunt hiervoor het icoontje van Facebook gebruiken en daar de link achter zetten. Een klik op het icoon is dan voldoende om op jouw Facebookpagina terecht te komen.

Heb je hier nog vragen over? Wil je meer weten over het succesvol inzetten van je nieuwsbrieven? Laat het weten in de comment hieronder.
Wil je meer tips? Wil je het maandelijks magazine BeautyPoints ontvangen van BeautyPointCoaching? Meld je dan aan door op de onderstaande afbeelding te klikken. Je krijgt dan meteen het meest recente exemplaar in je mailbox.
emailbanner lace1

 

 

 

 

 

 

Heb je vragen over ondernemen in Beauty? Wordt lid van de BeatyBissPower groep. Deze groep is niet toegankelijk voor je klanten, enkel collega’s onder mekaar. Je kunt hier in alle veiligheid je vragen stellen, je successen vieren en op steun rekenen als het even niet meezit.
Succes met je nieuwsbrieven en je Facebookberichten!
Beautyfulle groet,
Liliane
handtekening