Concurrentie…lig jij er wakker van?

Concurrentie, als ondernemer krijgen we er allemaal mee te maken. Wie zijn jouw grootste concurrenten denk je? De collega’s in de buurt? De grootwarenhuizen? De apotheken of parfumerieën? En hoe kun jij daar als solo-ondernemer tegenop? Als je er over nadenkt zijn er heel wat sectoren die in onze vijver vissen. Je kunt je er dood aan ergeren of moedeloos van worden maar dat helpt je geen stap verder!

 

PicMonkey Collagesc holl3

 

Aanleiding voor deze blog was een bericht van een pedicure collega met bovenstaande foto’s. Haar vraag was wat de collega’s hier van dachten. Er ontstond meteen een levendige discussie! Het gaat om een nieuw product van Scholl dat in Duitsland reeds op de markt is en € 20,- kost. Het is een soort beugel die mensen zelf moeten plaatsen om ingroeiende nagels te verhelpen. Dit product is natuurlijk voor de massamarkt bedoeld en zal zoals de rest van hun assortiment in grootwarenhuizen, drogisterijen en bij apotheken aangeboden worden.

Een deel van de collega’s waren boos, verontwaardigd en bezorgd. Begrijpelijk want klanten gaan hier zelf mee zitten klungelen waardoor hun probleem alleen maar erger zal worden. En wie zal dan de schade moeten herstellen? Juist, wij natuurlijk! Terwijl een nagelbeugel plaatsen toch een gespecialiseerde techniek is.

Een ander deel van de groep reageerde wat laconiek. Want om zo een beugel zelf te plaatsen op je eigen teen moet je al soepel zijn en nog goed zien ook! Bovendien heb ik zelf ondervonden dat veel van deze producten in het begin een echte hype zijn maar nadien een stille dood sterven. Denk maar aan de elektrische vijlen van Scholl. Heel wat van mijn klanten hebben ze gekocht maar voelden zich nadien “bekocht” want een serieuze eeltlaag kregen ze er natuurlijk niet mee weg.

En het is nu eenmaal een economisch gegeven dat firma’s producten op de markt brengen waar vraag naar is. Het is niet leuk als ze  ons vakterrein binnendringen. Ik denk ook wel eens” allez, daar gaan we weer!” Maar dat is nu eenmaal eigen aan ondernemen.

Wat kunnen we daar dan tegenover zetten, hoe kunnen wij concurreren met de grote firma’s die ook nog een groot budget hebben om er massa’s reclame tegenaan te gooien? Wij kunnen de klanten iets bieden wat zij niet hebben…

 

Vakkennis, service en betrokkenheid.

Met onze beroepskennis kunnen we onze klanten op de best mogelijke manier helpen. Door te luisteren naar onze klanten, aandacht te schenken aan hun probleem of hun wensen. Door hen een gepaste oplossing en een uitstekende service te bieden vanaf het moment dat ze binnenkomen tot ze weer buitengaan. Door hen ook op te volgen na hun bezoek. Door hen een kaartje of een kleine attentie te sturen bij speciale gebeurtenissen in hun leven. Tonen dat je betrokken bent.

Dat is onze sterkte en daar kan geen enkele firma tegenop! 

 

Uitdaging.

Laat je niet ontmoedigen als je de zoveelste klant onderhanden hebt die zweert bij Nivea of verzorgingsproducten van de apotheek, maar zie het als een uitdaging. Vertel aan de klant wat je doet, waarom en wat voor hen het resultaat is. Zo bouw je een vertrouwensband op met je klant.

Je kunt niet iedereen overtuigen, dat is nu eenmaal de realiteit. Je merkt dat zelf wel na een tijd. Verlies dan geen energie door je eraan te ergeren of erover te piekeren en geef iedere klant de volle 100% waar zij/hij recht op heeft. Ook klanten die maar af en toe eens komen en/of nooit geen producten bij jou kopen betalen voor jouw volle inzet.

 

En dan nog dit…

Als je ziet dat mensen € 20,- betalen voor een beugel die ze zelf moeten plaatsen, waarvan het resultaat niet gegarandeerd is, dan weet je meteen dat jij voor het toepassen van deze techniek een goede prijs kunt vragen! Hou daarbij niet alleen rekening met de kost van je materiaal maar ook de tijd die je nodig hebt en je investering in de opleiding.

Hou het hoofdje koel en hartje warm 😉

Liliane.

Ik hoor graag wat jij hiervan denkt.

Vragen? Je kunt ze stellen in de groep: BeautyBissPower

handtekening

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*